Gold Cross

Σάββατο, 14 Οκτωβρίου 2017

27. ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ, ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ, ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ - ΜΕΡΟΣ Α'

ΕΙΣΑΓΩΓΗ



Τα τελευταία χρόνια πολλοί χριστιανοί στρέφονται σε ανατολικές θρησκείες και δοξασίες για να αναζητήσουν τις μεταφυσικές αναζητήσεις τους.

Οι συμπατριώτες μας που εύκολα μιμούνται τους ξένους και ακόμη ευκολότερα αδιαφορούν για τους θησαυρούς της πνευματικής μας κληρονομιάς, την οποία ως επί τον πλείστων αγνοούν, γιατί αν την γνώριζαν, δεν θα αδιαφορούσαν και δεν θα την υπονόμευαν, γιατί σ΄ αυτήν βρίσκεται η πληρότητα όλων των θρησκειών του κόσμου, ο ίδιος ο Χριστός.

Ακολουθούν δυστυχώς την μόδα της ενασχόλησης των ανατολικών θρησκειών και δοξασιών. Τα βιβλιοπωλεία είναι γεμάτα με βιβλία του Βουδισμού, Ινδουισμού, του γιόγκα και πλήθος άλλων δοξασιών. Τα ΜΜΕ φιλοξενούν διαφημιστές αυτών των ιδεών, ανάγοντας την πλαστή και νόθη τους εγκυρότητα, ως να φαίνονται κάτι πολύτιμο, σαν κάτι που ο άνθρωπος αξίζει ν΄ αναζητήσει.

Θα χαρακτήριζα την στάση μας υποτονική έναντι αυτών των θρησκειών, ένεκα της ανεπαρκούς γνώσεως μας για αυτές τις θρησκείες και δοξασίες.

Για να βοηθήσουμε τους αδελφούς μας να ΜΗΝ ταλαντεύονται μεταξύ της παραδοσιακής ορθοδόξου πίστεως μας – που σ’ αυτήν επαναλαμβάνω υπάρχει όλη η πληρότητα της Αλήθειας – από των ανατολικών θρησκειών και δοξασιών, θα προσπαθήσω να εστιάσω στις ατέλειες και στην ανεπάρκεια που προσφέρουν οι θρησκείες αυτές, και πόσο ανυπόστατες είναι μπροστά στο μεγαλείο που λέγεται Ορθόδοξη πίστη.

Σε συζήτηση που είχα με λάτρεις αυτών των φιλοσοφιών και δοξασιών, μου τόνισαν πολλάκις, ότι υπάρχουν πάρα πολλές ομοιότητες με τις ανατολικές θρησκείες και βαδίζουμε σε πολλά κοινά.

Εγώ τι ν’ απαντούσε τότε, για κάτι που δεν γνώριζα; Όμως η αγάπη μου γι’ αυτούς τους ανθρώπους, βλέποντας τους να ταλαντεύονται στα δόγματα της βουδιστικής φιλοσοφίας, δεν μπορούσε να μ’ αφήσει απραγή. Συγκέντρωσα υλικό μέσα από ομιλίες, κείμενα που διάβασα, όχι για να το παίξω υπέρμαχος της πίστεως, αλλά για να αναθερμάνω, πρωτίστως το σθένος της δικής μου πίστης, που πιστέψτε με, κάθε φορά που διαβάζω γι’ άλλες θρησκείες, θαυμάζω ακόμη περισσότερο το μεγαλείο που έχει η Ορθοδοξία, η ΜΟΝΗ πρέσβειρα της Αλήθειας. Στο κάλεσμα αυτό, είναι ο κάθε άνθρωπος, καλός ή κακός, ευγενής ή βάρβαρος, πλούσιος ή φτωχός, αλλά το θέμα πρέπει ο άνθρωπος ν’ ανταποκριθεί και να θεμελιώσει την πίστη του, ΟΧΙ κατά δοκούν ή συμφεροντολογικά, ανάλογα με τα ρεύματα ή τα συμφέροντα της εποχής, αλλά να νοήσει την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, και ΟΧΙ ΠΛΑΝΕΣ και ειδωλολατρικά ρεύματα που οδηγούν στον θάνατο.

Ειρηναίος Βούλοβιτς αναφέρει πως «…Έξω από την εκκλησία λένε πως έχουμε τα ίδια πράγματα. Στην ανατολή έχουμε την γιόγκα και στην ορθοδοξία έχουμε παρόμοια κίνηση τον ησυχασμό που είναι ένα είδος χριστιανικής γιόγκα και ψυχοσωματικής τεχνικής.

Η ουσία όμως της πνευματικής ζωής, δεν βρίσκεται στις τεχνικές και η εώραση του θείου φωτός, δεν αποτελεί το σκοπό στην παράδοση του ησυχασμού. Ο σκοπός είναι η έκφραση της αγάπης προς το Θεό, η έκφραση μετανοίας ενώπιων του Θεού. Το πόσο ή το πότε και σε ποιον ο Θεός, δωρίζει στον άνθρωπο αυτήν την απερίγραπτη εμπειρία είναι δικαίωμα της  ελευθερίας και της θείας Πρόνοιας του Θεού και δεν μπορεί να εξαναγκαστεί με καμιά τεχνική ή μαγική διαδικασία…»

Να σας θυμίσω εδώ και θα το επαναλαμβάνω σε κάθε τοποθέτησή μου και ανάλυσή μου περί άλλων θρησκειών και δοξασιών, ότι η διαφορά του χριστιανισμού με τις άλλες θρησκείες, είναι όση διαφορά έχει ο Θεός από τον άνθρωπο. Ο ίδιος ο Χριστός μας, ο ίδιος ο Θεός, παρέδωσε την αληθινή Ορθόδοξη πίστη, την οποία έχουμε την ευλογία, να πρεσβεύουμε, ενώ τις άλλες θρησκείες τις δημιούργησαν οι ίδιοι οι άνθρωποι. Η διαφορά λοιπόν οποιαδήποτε θρησκείας που αντιμάχεται την Ορθόδοξη πίστη, είναι χαώδης. Ακόμα και η πρόφαση που χρησιμοποιούν κάποιοι, πως οι ανατολικές θρησκείες μοιάζουν σε πολλά σημεία με την Ορθοδοξία, αποτυγχάνει παταγωδώς.

Προτού μιλήσουμε και να συγκρίνουμε τις διαφορές του Βουδισμού με τα δόγματα της Ορθοδοξίας, ας κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στο ιστορικό του Βουδισμού, ποιος ήταν ο Βούδας και πως προέκυψε «μοντέρνα» κατά πολλούς πίστη. Τώρα αν είναι πίστη ή φιλοσοφία θα το αναλύσουμε στη συνέχεια.

Τα θέματα που θ’ αναπτύξουμε είναι τα πιο κάτω:

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ


ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ Α’

1. ΙΣΤΟΡΙΚΟ
2. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΞΗΣ ΠΡΟΣ ΒΟΥΔΙΣΜΟ
3. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ

ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ Β’

4. ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ
5. ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

ΣΤΟ ΜΕΡΟΣ Γ’

6. ΓΙΟΓΚΑ
7. ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
8. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
  

ΙΣΤΟΡΙΚΟ



Ο Βούδας έζησε και μεγάλωσε σε βασιλικά ανάκτορα. Μέχρι τα 29 του ζούσε ζωή «χαρισάμενη», μέσα στις ηδονές και στον πλούτο. Στα 16 του νυμφεύτηκε και απέκτησε ένα υιό.

Στην ηλικία των 29 είδε 3 δυσάρεστα γι’ αυτόν φαινόμενα, 1 γέροντα, 1 ασθενή λεπρό και 1 νεκρό. Στο θέαμα αυτό ο Βούδας έφριξε και αισθάνθηκε έντονο το αίσθημα της ανθρώπινης ματαιότητας. Αφού είπε οι άνθρωποι γερνούν και πεθαίνουν, η ζωή είναι μάταιη και τίποτα περισσότερο.

Στην επιστροφή για τ’ ανάκτορα είδε ένα μοναχό και είδε στο πρόσωπο του, γαλήνη, ευτυχία. Και έτσι πήρε την μεγάλη απόφαση να εγκαταλείψει τα του κόσμου και να γίνει ασκητής.

Μια καλή μέρα έφυγε από τ’ ανάκτορα και έφυγε μακριά και κρυφά σε μια ερημιά, μέσα σ΄ ένα δάσος, εγκαταλείποντας το σπίτι του, την γυναίκα και το παιδί του.

Επιδόθηκε σε ασκήσεις (νηστεία) εκτός προσευχής, 6 χρόνια στην ερημιά (δάσος), και καθώς ήταν κάτω από μια συκιά όπως λέει και το ιστορικό μας φωτίστηκε. Είχε νοήσει το νόημα της ζωής, γνώριζε τους νόμους της ζωής, ήξερε τον τρόπο ν’ αποφύγει την μετενσάρκωση και να καταλήξει στην κατάσταση της μακαριότητας, που ονομάζεται «Νιρβάνα».

Νόμισε ότι έγινε Βούδας φωτισμένος και το δένδρο κάτω από το οποίο έλαβε το φωτισμό, ονομάστηκε «βόδι» δηλ. δένδρο της γνώσεως.

Κάτω από το δένδρο είδε ότι έζησε ακόμα 6 φορές δηλ. μετενσαρκώθηκε 6 φορές.

Όταν μπεις στο «Νιρβάνα» θεωρείται, ως η μακαριότερη μέρα στη βουδιστική θρησκεία.

Ξεκίνησε να στρατολογεί μοναχούς και επί 45 έτη κήρυττε την βουδιστική θρησκεία του.

Μια μέρα αρρώστησε γιατί έφαγε ένα τεμάχιο από χοιρινό κρέας. Ζήτησε να του ετοιμάσουν έναν τόπο για ν’ αναπαυθεί και αφού ευλόγησε τους μαθητές του, απέθανε. 

Η παράδοση λέει πως τα δένδρα, που περιβάλλαν την κλίνη του, ενώ ήταν νεκρός, και δεν ήταν μήτε Άνοιξη (περίοδος άνθισης), άνθισαν ξαφνικά και έπεσαν βροχή τα άνθη, στο κεφάλι και στο σώμα του Βούδα.


Το σώμα του κάηκε και η τέφρα του μοιράστηκε σε 8-9 ηγεμόνες και πάνω από την τέφρα του έγιναν μνημεία τα περίφημα «ΣΤΟΥΠΑΣ».



Διαφαίνεται ότι η διδασκαλία βλέπει πρόσφορο έδαφος στην ανησυχία του ανθρώπου να κατανοήσει την πραγματικότητα και τον ταραγμένο από διαφθορά, πολέμους, γεμάτο πόνο και θάνατο κόσμο.

Η άσκηση στον βουδιστικό διαλογισμό, παρέχει ηρεμία και βοηθά να εκτιμηθούν οι διαφορετικές κοσμικές εμπειρίες. Φαίνεται να προσφέρει μια ελπίδα απαλλαγής από την ανιαρή αστάθεια της χαράς και της λύπης στην ζωή.

Ο Βουδισμός φαίνεται ότι ασκεί έλξη ακαταμάχητη στους δυτικούς, που ΔΕΝ επιθυμούν να στηρίζονται πια στην πίστη, παρά μόνο στην άμεση εμπειρία. Υπόσχεται ένα δρόμο πνευματικής άσκησης και μεταμόρφωσης, τον οποίο στερείται ο δυτικός αθεϊσμός και αγνωστικισμός.

Το «γιόγκα» που είναι μέθοδος που χρησιμοποιεί ο βουδισμός και ο ινδουισμός για να φθάσουν στο κατά την πίστη τους «Νιρβάνα» διεισδύει στο δυτικό κόσμο, ως ένα είδος γυμναστικής, ως ένα είδος επιστήμης, υποσχόμενο σ’ αυτούς που θα το ενστερνιστούν γρήγορα και άμεσα αποτελέσματα τόσο επαγγελματικά, κοινωνικά αλλά και οικογενειακά! Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Ή μήπως είναι μια πλάνη, για να διεισδύσει στον σύγχρονο άνθρωπο, που έμαθε στους γρήγορους ρυθμούς και στα γρήγορα αποτελέσματα, χωρίς να έχει υπομονή και ευσυγκρασία, στις δοκιμασίες της ζωής του, οδηγώντας τον με μαθηματική ακρίβεια την απάρνηση της πίστεως του.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ


1ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ


Το στοιχείο του πόνου / οδύνης κυριαρχεί στην διδασκαλία του βουδισμού. Ο Βούδας χαρά δεν βλέπει μέσα στη ζωή. Είναι τρομερά απαισιόδοξος, εξού και η διδασκαλία του. Δεν υπάρχει τόσο απαισιόδοξη θρησκεία όσο η βουδιστική.

2ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ


Ο Βούδας μέσα από τον φωτισμό του γνώρισε την αλήθεια. Η ρίζα του κακού στον κόσμο προέρχεται από την άγνοια. Για να σωθεί ο άνθρωπος από το κακό, το οποίο προέρχεται από την άγνοια, προϋποθέτει να έχει γνώση.
Ο Βούδας θεωρεί την ύπαρξη, ως το κακό καθ’ εαυτό.

3ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΠΗΓΗ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ


Το κακό, την οδύνη την αποδίδει στην επιθυμία του ανθρώπου. Το ότι ο άνθρωπος επιθυμεί, έχει δίψα για αυτοσυντήρηση, για απόλαυση, αυτό θεωρείται κατά τον Βούδα η πηγή του κακού.

4ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΡΟΗ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ


Αν φθείρεται ο άνθρωπος, επηρεάζεται δηλ. το κάρμα του από τη ροή των πραγμάτων / γεγονότων, ο άνθρωπος πρέπει ν’ απομακρυνθεί από τα γεγονότα της ζωής. με αγώνα, με προσπάθεια και άσκηση. Δεν πρέπει να μετέχει προσωπικώς σε κάθε φαινόμενο, γιατί μπορεί να τον επηρεάσει ψυχικά, απλά να λέει, αυτό το γεγονός δεν με αφορά, δεν είναι δικό μου, ανήκει και είναι δουλειά άλλων να την επιληφθούν.

5ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ / ΑΣΚΗΤΙΣΜΟΣ




Ένας τρόπος να βγει κανείς από τον τρόπο ζωής, από τα πάθη και τις διάφορες σκοτούρες, είναι ο ασκητισμός / μοναχισμός.
1. Κατά τον Βούδα ΜΟΝΟ ο μοναχός μπορεί να γίνει τέλειος. Ο λαϊκός ΠΟΤΕ δεν μπορεί να γίνει τέλειος.
2. Ο μοναχός και κάθε οπαδός του βουδισμού, πρέπει πρώτα να ενδιαφέρεται για την σωτηρία του εαυτού του, (του ιδίου δηλαδή και μόνο), και δευτερευόντως για τη σωτηρία των άλλων.

6ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ


Για τις γυναίκες ο Βούδας δεν είχε σε εκτίμηση. Έλεγε πως η διδασκαλία του αν δεν υπήρχαν οι γυναίκες θ’ άντεχε μέχρι και 1000 χρόνια. Τώρα όμως με την ύπαρξη της γυναίκας θα διαρκέσει 500 χρόνια, δηλαδή τα μισά.

7ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ


Τα ζώα έχουν την ίδια μοίρα με τον άνθρωπο. Έχουν την ίδια αξία.

8ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΒΡΩΣΗ


Απαγορεύεται η βρώση παντός κρέατος

9ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΕΥΣΠΛΑΧΝΙΑ


Η αρετή της ευσπλαχνίας που δεσπόζει στον βουδισμό ουδέν σχέση έχει, με την αρετή της ευσπλαχνίας, που υπάρχει στον χριστιανισμό.
Είναι μια ψυχρή εύνοια προς τους θλιβομένους ανθρώπους. Μια εύνοια αφυψηλού, χωρίς προσωπικό ενδιαφέρον για το θλιβομένο άνθρωπο. Βλέπει δηλαδή με καλό μάτι το θλιβόμενο άτομο, αλλά δεν κατέρχεται χαμηλότερα να τον βοηθήσει.

10ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – «ΝΙΡΒΑΝΑ»



Ο βουδισμός υποστηρίζει πως ο άνθρωπος αν απαλλαγεί από την «επιθυμία», πάψει να συμμετέχει ψυχικώς, προσωπικός στα διάφορα γεγονότα και φαινόμενα, τότε έρχεται στην κατάσταση του «Νιρβάνα».

Εδώ υπάρχουν ένα ερώτημα που χρήζει απάντησης:
To «Νιρβάνα» οδηγεί στην αιώνια μακαριότητα ή στην εκμηδένιση του ατόμου;
Εδώ υπάρχουν δύο ρεύματα που το καθένα πιστεύει πως οδηγεί στην αιώνια μακαριότητα, ενώ το δε 2ον ρεύμα πιστεύει πως οδηγεί στην εκμηδένιση δηλ. δεν υποφέρεις άλλο αλλά και μήτε απολαμβάνεις τίποτα.

ΑΠΛΟΙ ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΠΟΥ ΑΝΤΙΚΡΟΥΟΥΝ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΑΥΤΗ

1. Το «Νιρβάνα» αν είναι εκμηδένιση τότε τι απαισιότατο μπορεί να υπάρξει;
Αν είναι εκμηδενισμός, τότε ο βουδισμός είναι μια μηδενιστική θρησκεία. Μια μηδενιστική απαίσια θρησκεία πέρα για πέρα.
2. Αν το «Νιρβάνα» είναι μια κατάσταση μακαριότητας, πάλι δεν μας ικανοποιεί, γιατί ο βουδισμός διδάσκει ότι το ατομικό «εγώ» όταν περιέλθει στην κατάσταση του «Νιρβάνα», διαλύεται, χάνεται, εξαφανίζεται μέσα στο γενικό απόλυτο «εγώ». Ο άνθρωπος δεν έχει συνείδηση της υπάρξεώς του, ούτε βλέπει, ούτε ακούει, ούτε μπορεί να κάνει τίποτε. Γίνεται μια απόσβεση του προσωπικού «εγώ».

Τι είναι αυτή η “μακαριότης” όταν ο άνθρωπος δεν αισθάνεται ευτυχία; Είναι αδιανόητο.

Στο «Νιρβάνα» δεν βοηθάει ο Θεός. Ο άνθρωπος στο βουδισμό σώζεται μόνος του, είναι δηλ. ο λυτρωτής του εαυτού του! Η θρησκεία αυτή είναι αυτοσωτηριακή.

Στον Χριστιανισμό, ο Χριστός, μας διδάσκει ότι απαλλοτριωθήκαμε από κάθε κακό, δια της Χάριτος του Πατρός.

Γιατί δεν βοηθάει ο Θεός;
Διότι κατά την βουδιστική διδασκαλία Θεός ΔΕΝ υπάρχει!!! Ο βουδισμός είναι θρησκεία, (αν μπορούμε να την πούμε έτσι) χωρίς Θεό. Αντί για βουδιστική θρησκεία θα έπρεπε να μιλάμε για βουδιστική φιλοσοφία.

Ο Βούδας μιλούσε με περηφάνεια, περιαυτολογούσε συνεχώς και Θεό δεν παραδεχόταν. Ο βουδισμός είναι δηλαδή αθεϊσμός.

Ο βουδισμός όμως, χωρίς πίστη, χωρίς πιστεύω, καταρρέει. Απαιτείται κάποιο είδος πίστης ή εμπιστοσύνης. Χωρίς αυτό πως γίνεται να ακολουθάς κάτι… στα τυφλά… Απαιτείται πίστη στην μαρτυρία και εμπειρία του Siddharta Gautama, γνωστού και ως Βούδα και «Μόνο Φωτισμένου». Προϋποθέτει πίστη ότι η διδασκαλία του οδηγεί πραγματικά στο «Νιρβάνα» και όχι όλο σε πιο αποδοτικές μεθόδους αυταπάτης και απάρνησης της ύπαρξης του Θεού.

Χωρίς πίστη μπορεί κάποιος στην αρχή της αναγέννησης, να υποθέσει ότι ένας απλός θάνατος οδηγεί στην εκμηδένιση. Στην περίπτωση αυτή όλες οι μορφές, οι οποίες έχουν ως τελικό σκοπό την απελευθέρωση από τον κύκλο της αναγέννησης, «το σβήσιμο της φλόγας», είναι άχρηστες. Διότι τότε ο καθένας μας θα μπει στο «Νιρβάνα» όταν θα αφήσει την τελευταία του πνοή, χωρίς να καταβάλει την παραμικρή προσπάθεια.
Έτσι σβήνει και ο ΜΥΘΟΣ του βουδιστικού διαλογισμού.

11ΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟ – ΨΥΧΗ


Ψυχή με την έννοια της αύλου οντότητας, ο βουδισμός δεν παραδέχεται ως άυλη υπόσταση. Η ψυχή κατά τον βουδισμό ΔΕΝ είναι αναλλοίωτη, αθάνατη. Αυτό που λέγεται για την ψυχή στο βουδισμό, είναι το σύνολο, το αποτέλεσμα αν θέλετε των φαινομένων, των διαφόρων καταστάσεων, των πραγμάτων, της στιγμής.

è ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΘΕΜ. ΕΝΟΤΗΤΑ «26. ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ, ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ, ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ - ΜΕΡΟΣ Β’» è

πατήστε το σύνδεσμο για να μεταβείτε στο μέρος Β' της θεματικής ενότητας

ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ, ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ, ΓΙΟΓΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ - ΜΕΡΟΣ Β’



Δεν υπάρχουν σχόλια: