Gold Cross

Κατηγορίες Θεμάτων

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ 2017

Translate

Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2024

2. ΔΥΝΑΤΗ Ή ΑΔΥΝΑΤΗ Η ΘΕΟΠΤΙΑ;

 


Αγαπητοί μου αναγνώστες σ’ αυτήν τη θεματική ενότητα θα εξετάσουμε κατά πόσο ο Θεός Πατέρας μπορεί να θεαθεί από τους ανθρώπους, γιατί σε αρκετά χωρία διαφαίνεται ότι είναι και παραμένει αθέατος, και η θεοπτία χαρακτηρίζεται ως αδύνατη, ενώ σε κάποια άλλα σημεία, παρουσιάζεται ότι η θεοπτία είναι εφικτή, με αποτέλεσμα να φαίνονται δύο αντικρουόμενες - διαφορετικές πτυχές που παρουσιάζονται μέσα από την Αγία Γραφή. Τι ισχύει λοιπόν;

Σας παραβάλλω μερικά από τα χωρία για να εξάρουμε τα συμπεράσματά μας.

Ο «Θεός είναι αθέατος» και διαφαίνεται από τα εξής χωρία:

1.    O Ιωάννης λέγει εις την Α΄ Ιωάν. 4:12 «…Θεόν ουδείς πώποτε τεθέαται…», δηλ. ο Θεός είναι αθέατος απ’ όλους.

2.    Το ίδιο επίσης λέγει και ο Ιησούς Χριστός «…Ουχ ότι τον Πατέρα τις εώρακεν, ει μη ο ων παρά τού Θεού, ούτος εώρακεν τον Πατέρα…» (Ιωάν. 6:46)

3.    Στην Α΄ Τιμ. (6:16) επιστολή αναφέρει ο απόστολος ότι «…ον ουδείς είδεν ανθρώπων ουδέ ιδείν δύναται…»,  δηλ. «…τον Οποίον κανείς από τούς ανθρώπους δεν είδε, ούτε μπορεί να δει…».

4.    Στην Έξοδο ο Θεός λέει στον Μωυσή: «…Ου δυνήση ιδείν το πρόσωπον μου· ου γαρ μη ίδη άνθρωπος το πρόσωπόν μου και ζήσεται…».

5.    Ψαλμός 18: 11-14 «…και έθετο σκότος αποκρυφήν αυτού….»

Ο Θεός αποκαλύπτεται στους ανθρώπους!

Αναφέρουμε ενδεικτικά:

1.    Γεν. 18:1-2, ο Θεός «ώφθη = εφάνη» Αβραάμ), 

2.    Ησαΐα 6:1-5, «…είδον τον Κύριον....τον βασιλέα Κύριον Σαβαώθ είδον τοις οφθαλμοίς μου…», 

3.    Αποκ. 4:2-3, «…και επί τον θρόνον καθήμενος, όμοιος οράσει λίθω ιάσπιδι και σαρδίω» δηλ. «και επάνω στον θρόνο ένας Καθήμενος, όμοιος στην εμφάνιση με τους - πολύτιμους και λαμπρούς - λίθους ίασπι και σάρδιο.

4.     Δαν. 7:9,  ο προφήτης είδε τον Θεό ως «…παλαιόν τών ημερών…», δηλ. ως ασπρομάλλη γέροντα.

5.    Στη Γένεσις 32:30, o Ιακώβ λέει: «…Είδον Θεόν πρόσωπον προς πρόσωπον, και εσώθη μου η ψυχή…».

6.    Στον 6ο μακαρισμό στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο λέει ότι «…Μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ· ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται…».

 

Μέσα από τα πιο πάνω χωρία γεννάται λοιπόν η απορία, πώς μερικοί άνθρωποι είδαν τον Θεό, ενώ σε άλλα χωρία αναφέρεται πως κανείς άνθρωπος δεν δύναται να δει τον Θεό;

Μπορεί πολλά πράγματα μέσα εις την Γραφή να φαίνονται αντιφατικά, προσεκτική όμως εξέταση δείχνει, ότι τίποτε εις αυτήν δεν είναι αντιφατικό. Στη Γραφή υπάρχουν αναρίθμητες φαινομενικές αντιφάσεις, καμία όμως δεν αποτελεί πραγματική αντίφαση.

Όταν λοιπόν η Γραφή λέγει, ότι κανείς δεν είδε τον Θεό, εννοεί ότι κανείς δεν είδε τον Θεό όπως είναι στην ουσία Του! Είναι εκ φύσεως αδύνατο να δει κάποιος τον Θεό όπως είναι στην ουσία Του, δηλ. όπως είναι ακριβώς, καθώς ο Θεός Πνεύμα εστίν, «…Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν...». Όταν όμως ο Θεός θέλει να φανερωθεί στους εκλεκτούς Του, λαμβάνει κάποια μορφή και έτσι τον βλέπουν. Τον βλέπουν όμως όχι στην ουσία Του, αλλά στη μορφή που λαμβάνει. Τον βλέπουν όχι όπως είναι, αλλά όπως φαίνεται. Έτσι ο Αβραάμ είδε τον Θεό εις την μορφή τριών ανδρών, επειδή ο Θεός είναι Τριαδικός, τρεις υποστάσεις ή πρόσωπα.

Ο Ησαΐας είδε τον Θεό σαν άνθρωπο βασιλέα επάνω σε υψηλό και υψωμένο θρόνο, διότι αυτή η μορφή της Θεοφανίας σήμαινε, ότι ο Θεός κάποτε θα γινόταν άνθρωπος, όπως άλλωστε ερμηνεύει και ο ίδιος ο Ιωάννης εις το κεφ.12, (39-42).

Η Εκκλησία μας εις την Ε΄ Ωδή των καταβασιών της Υπαπαντής «…Ως είδεν Ησαΐας συμβολικώς, εν θρόνω επηρμένω Θεόν, υπ' αγγέλων δόξης δορυφορούμενον, Ω τάλας εβόα εγώ! προ γαρ είδον σωματούμενον Θεόν, φωτός ανεσπέρου, και ειρήνης δεσπόζοντα». «Προ», δηλ. εκ των προτέρων, «είδον σωματούμενον Θεόν», είδα τον Θεό να παίρνει σώμα, να γίνεται άνθρωπος. Βλέποντας ο Ησαΐας τον βασιλέα Κύριο ως άνθρωπο, προείδε την Θεία Ενανθρώπιση.

Ο δε Δανιήλ είδε τον Θεό ως «παλαιόν τών ημερών», ως ασπρομάλλη γέροντα, διότι ο Θεός είναι αρχαιότερος όλων, αιώνιος και προαιώνιος. Έχει όμως ο Θεός πολλές μορφές; Όχι βεβαίως. Ο Θεός μία μορφή έχει, πνευματική. Ορατή μορφή ή ορατό σχήμα ο Θεός δεν έχει. Ο Μωυσής είπε στους Ισραηλίτες: «…Και ελάλησε Κύριος προς υμάς εκ μέσου τού πυρός φωνήν ρημάτων, και ομοίωμα ουκ είδετε…» (Δευτ. 4:12). Οι Ισραηλίτες στο Σινά άκουγαν φωνή, αλλά ομοίωμα, δηλ. μορφή, δεν έβλεπαν. Με αυτό τον λόγο ο Μωυσής θέλει να δείξει, ότι ο Θεός δεν έχει αισθητή μορφή, όπως έχουμε εμείς οι άνθρωποι. Όπως και φωνή δεν έχει ο Θεός, διότι είναι ασώματος και δεν έχει στόμα και γλώσσα.

Ο Χριστός είπε στους Ιουδαίους για τον Θεό: «Ούτε φωνήν αυτού ακηκόατε πώποτε, ούτε είδος αυτού εωράκατε» (Ιωά. 5:37) δηλ. «…Ούτε φωνή Αυτού ακούσατε ποτέ, ούτε μορφή Του είδατε…». Διότι, εννοείται, ούτε φωνή ούτε μορφή αισθητή έχει ο Θεός, αλλά λαμβάνει μορφή για να τον δουν οι εκλεκτοί Του και λαμβάνει φωνή για να τον ακούσουν. Ο Θεός λοιπόν είναι αόρατος και αθέατος όπως είναι στη φύση και ουσία Του, αλλά γίνεται ορατός και θεατός όταν λαμβάνει κάποια μορφή.

«Θεόν ουδείς εώρακεν πώποτε» λέγει ο Ευαγγελιστής, δηλ. τον Θεό δεν τον είδε κανείς ποτέ, ούτε άνθρωπος ούτε άγγελος. Και αφού κανείς δεν είδε τον Θεό τότε και κανείς δεν γνωρίζει τον Θεό πλήρως και τελείως. Κανείς από τα κτίσματα. Εις την συνέχεια λέγει ο Ιωάννης, ότι «ο μονογενής Υιός ο ων εις τον κόλπο τού Πατρός, Εκείνος εξηγήσατο».

Ο μονογενής Υιός, που είναι στην αγκαλιά τού Θεού Πατρός, Εκείνος μάς έδωσε εξηγήσεις για τον Θεό, διότι Εκείνος, εννοείται, είδε τον Θεό και γνωρίζει τον Θεό όπως ακριβώς είναι, πλήρως και τελείως! Ο Ιησούς Χριστός είδε και γνωρίζει πλήρως και τελείως τον Θεό, διότι ΔΕΝ είναι ένας από τούς κτιστούς υιούς τού Θεού, τούς αγγέλους και τούς ανθρώπους, αλλά είναι ο ΜΟΝΟΓΕΝΗΣ Υιός τού Θεού. Εάν ήταν άγγελος δεν θα λεγόταν μονογενής, διότι αγγέλους έχει πολλούς ο Θεός. 

Επίσης, εάν ήταν μόνον άνθρωπος, δεν θα λεγόταν μονογενής, διότι ανθρώπους έχει πολλούς ο Θεός. Ο Ιησούς Χριστός λέγεται μονογενής, διότι είναι ανώτερος των ανθρώπων και των αγγέλων, είναι Υιός τού Θεού με μοναδική έννοια «ο ίδιος (Αυτού) Υιός» κατά την έκφραση τού Αποστόλου Παύλου (Ρωμ. 8:32), ο δικός Του Υιός, ο φυσικός Του Υιός (πρβλ. ομολογία Αποστόλου Πέτρου Ματθ. 16:16). Κι εφόσον ο Χριστός, είναι φυσικός Υιός τού Θεού, άρα είναι και της ιδίας ΦΥΣΕΩΣ με τον Πατέρα, Θεός δηλαδή όπως Εκείνος. Ο άνθρωπος γεννά άνθρωπο και ο Θεός γεννά Θεό.

«…Ο ων εις τον κόλπο τού Πατρός…», ο Οποίος είναι στον κόλπο, στην αγκαλιά, τού Πατρός. Επειδή ο Χριστός ως μονογενής Υιός είναι στον κόλπο του Πατρός και βλέπει και γνωρίζει τον Θεό Πατέρα ακριβώς,  γι’ αυτό μπορεί να μας δώσει εξηγήσεις για τον Θεό Πατέρα, όχι άλλος.

«…Οίδαμεν ότι ο υιος τού Θεού ήκει και δέδωκεν ημίν διάνοιαν ίνα γινώσκωμεν τον αληθινόν· και εσμεν εν τω αληθινώ, εν τω υιώ αυτού Ιησού Χριστώ. Ούτός εστιν ο αληθινός Θεός και ζωή αιώνιος…» Α΄ Ιωάν. 5:20.

Ο Υιός τού Θεού, ο Υιός τού Αληθινού, μάς έδωσε νουν, δικό Του νουν, «…νουν Χριστού…» (Α΄ Κορ. 2:16), για να γνωρίζουμε τον Αληθινό Θεό.

Και πώς είμαστε στον Αληθινό, τον Θεό;

Με το να είμαστε ενωμένοι με τον Υιό Του, τον Ιησού Χριστό, διότι ο Ιησούς Χριστός, Αυτός είναι ο Αληθινός Θεός και η αιώνιος ζωή. Ο Υιός τού Αληθινού Θεού, Αυτός είναι ο Αληθινός Θεός!!! Λόγος παραδοξότατος, ανθρωπίνως αδιανόητος και ανεπινόητος.

Αγαπητοί αδελφοί, οι εκλεκτές ψυχές είναι φιλόθεες, και οι φιλόθεες ψυχές έχουν σφοδρή επιθυμία και ασίγαστο πόθο να γνωρίζουν τον Θεό όσο το δυνατόν περισσότερο. Η γνωριμία με τον Θεό γεμίζει τις ψυχές με ευτυχία. Εάν γνωρίσει κάποιος τα πάντα, αλλά δεν γνωρίσει τον Θεό, είναι δυστυχής. Εάν δεν γνωρίσει τίποτα, αλλά γνωρίσει τον Θεό, είναι ευτυχής, πανευτυχής.

Αλλά πώς μπορούμε να γνωρίσουμε τον Θεό όσο το δυνατόν περισσότερο; Μελετώντας την αλήθεια που έφερε στον κόσμο ο Χριστός. Μελετώντας ιδιαιτέρως το Ευαγγέλιο τού Ιωάννου. Μελετώντας το πρόσωπο τού Ιησού Χριστού, διότι ο Ιησούς Χριστός, Αυτός είναι ο Αληθινός Θεός και η αιώνιος ζωή!

Κλείνοντας να σας παραθέσω τα λόγια του Ιησού Χριστού προς τους μαθητές Του, από το κατά Ιωάννη (14: 6-9) ευαγγέλιο, «…Εγώ είμαι η οδός, η αλήθεια και η ζωή· κανείς δεν πηγαίνει στον Πατέρα παρά μόνο αν περάσει από μένα. Αν με είχατε γνωρίσει, θα είχατε γνωρίσει και τον Πατέρα μου. Αλλά κι από τώρα τον γνωρίζετε και τον έχετε δει…».

«Κύριε», του λέει ο Φίλιππος, «δείξε μας τον Πατέρα, κι αυτό μας αρκεί». Του λέει ο Ιησούς: «…Τόσον καιρό είμαι μαζί σας, Φίλιππε, και δε μ’ έχεις γνωρίσει; Αυτός που έχει δει εμένα, έχει δει τον Πατέρα…».

Καλή και ευλογημένη χρονιά σε όλους! 






Δεν υπάρχουν σχόλια: