Gold Cross

Κατηγορίες Θεμάτων

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ 2017

Translate

Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2018

2. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΔ' ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ - Α' ΚΟΡ. (6, 12-20) - ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ


Α´ Κορ. (6, 12-20)

«…Αδελφοί, πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ᾿ οὐ πάντα συμφέρει· πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ᾿ οὐκ ἐγὼ ἐξουσιασθήσομαι ὑπό τινος. Τὰ βρώματα τῇ κοιλίᾳ καὶ ἡ κοιλία τοῖς βρώμασιν· ὁ δὲ Θεὸς καὶ ταύτην καὶ ταῦτα καταργήσει. Τὸ δὲ σῶμα οὐ τῇ πορνείᾳ ἀλλὰ τῷ Κυρίῳ, καὶ ὁ Κύριος τῷ σώματι· ὁ δὲ Θεὸς καὶ τὸν Κύριον ἤγειρε καὶ ἡμᾶς ἐξεγερεῖ διὰ τῆς δυνάμεως αὐτοῦ. Οὐκ οἴδατε ὅτι τὰ σώματα ὑμῶν μέλη Χριστοῦ ἐστιν; ῎Αρας οὖν τὰ μέλη τοῦ Χριστοῦ ποιήσω πόρνης μέλη; Μὴ γένοιτο.
῎Η οὐκ οἴδατε ὅτι ὁ κολλώμενος τῇ πόρνῃ ἓν σῶμά ἐστιν; «῎Εσονται» γάρ, φησίν, «οἱ δύο εἰς σάρκα μίαν»· ὁ δὲ κολλώμενος τῷ Κυρίῳ ἓν πνεῦμά ἐστι. Φεύγετε τὴν πορνείαν. Πᾶν ἁμάρτημα ὃ ἐὰν ποιήσῃ ἄνθρωπος ἐκτὸς τοῦ σώματός ἐστιν, ὁ δὲ πορνεύων εἰς τὸ ἴδιον σῶμα ἁμαρτάνει. ῎Η οὐκ οἴδατε ὅτι τὸ σῶμα ὑμῶν ναὸς τοῦ ἐν ὑμῖν ῾Αγίου Πνεύματός ἐστιν, οὗ ἔχετε ἀπὸ Θεοῦ, καὶ οὐκ ἐστὲ ἑαυτῶν; ᾿Ηγοράσθητε γὰρ τιμῆς· δοξάσατε δὴ τὸν Θεὸν ἐν τῷ σώματι ὑμῶν καὶ ἐν τῷ πνεύματι ὑμῶν, ἅτινά ἐστι τοῦ Θεοῦ…»


Απόδοση σε απλή γλώσσα

Αδελφοί, μερικοὶ μεταξύ σας λένε· «῞Ολα μοῦ ἐπιτρέπονται». Σωστά· ὅλα ὅμως δὲν εἶναι πρὸς τὸ συμφέρον. ῞Ολα μοῦ ἐπιτρέπονται, ἐγὼ ὅμως δὲν θὰ ἀφήσω τίποτε νὰ μὲ κυριέψει. Λένε ἐπίσης· «Οἱ τροφὲς προορίζονται γιὰ τὴν κοιλιὰ καὶ ἡ κοιλιὰ εἶναι καμωμένη γιὰ τὶς τροφές»· ὁ Θεὸς ὅμως θὰ τὰ ἀχρηστέψει καὶ τὸ ἕνα καὶ τὸ ἄλλο. Τὸ σῶμα δὲν ἔγινε γιὰ νὰ πορνεύουμε, ἀλλὰ γιὰ νὰ δοξάζουμε τὸν Κύριο, καὶ ὁ Κύριος θὰ δοξάσει τὸ σῶμα. Καὶ ὁ Θεὸς ποὺ ἀνέστησε τὸν Κύριο, μὲ τὴ δύναμή του θὰ ἀναστήσει κι ἐμᾶς. Δὲν ξέρετε ὅτι τὰ σώματά σας εἶναι μέλη τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ; Μπορῶ, λοιπόν, νὰ πάρω κάτι ποὺ εἶναι μέλος τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ καὶ νὰ τὸ κάνω μέλος τοῦ σώματος μιᾶς πόρνης; Ποτὲ τέτοιο πράγμα! ῍Η μήπως δὲν ξέρετε ὅτι αὐτὸς ποὺ ἑνώνεται μὲ μιὰ πόρνη γίνεται ἕνα σῶμα μαζί της; Γιατί, καθὼς λέει ἡ Γραφή, οἱ δύο θὰ γίνουν ἕνα σῶμα. ῞Οποιος ὅμως ἑνώνεται μὲ τὸν Κύριο, γίνεται ἕνα πνεῦμα μαζί του. Μακριὰ λοιπὸν ἀπὸ τὴν πορνεία! Κάθε ἄλλο ἁμάρτημα ποὺ μπορεῖ νὰ διαπράξει κανεὶς βρίσκεται ἔξω ἀπὸ τὸ σῶμα του· αὐτὸς ὅμως ποὺ πορνεύει βεβηλώνει τὸ ἴδιο του τὸ σῶμα. ῍Η μήπως δὲν ξέρετε ὅτι τὸ σῶμα σας εἶναι ναὸς τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος ποὺ σᾶς τὸ χάρισε ὁ Θεὸς καὶ βρίσκεται μέσα σας; Δὲν ἀνήκετε στὸν ἑαυτό σας· σᾶς ἀγόρασε ὁ Θεὸς πληρώνοντας τὸ τίμημα. Τὸν Θεὸ λοιπὸν νὰ δοξάζετε μὲ τὸ σῶμα σας καὶ μὲ τὸ πνεῦμα σας, ποὺ ἀνήκουν σ’ ἐκεῖνον.…».


ΑΝΑΛΥΣΗ


1. «…Πάντα μοι ἔξεστιν…»


«…Αδελφοί, πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ᾿ οὐ πάντα συμφέρει· πάντα μοι ἔξεστιν, ἀλλ οὐκ ἐγὼ ἐξουσιασθήσομαι ὑπό τινος…».

Εδώ ο απόστολος Παύλος απευθυνόμενος προς τους Κορινθίους, τους τονίζει εμφατικά το νόημα της ηθικής συμπεριφοράς και τους προτρέπει να μείνουν καθαροί και αγνοί και ν’ αποφεύγουν ότι τους μολύνει το σώμα και τη ψυχή. Για όλα έχει εξουσία ο άνθρωπος να κάνει, όπως μας διαμηνύει ο απόστολος, αλλά ΔΕΝ είναι ΟΛΑ προς το συμφέρον μας. Το «…οὐ πάντα συμφέρει…» αλλά και τα «…ου πάντα οικοδομεί…», ΔΕΝ περιορίζει την ελευθερία μας αλλά την ενισχύει! Η «δουλεία» του Χριστού, αν μπορούμε να την ονομάσουμε, μας οδηγεί σε μια κατάσταση όπου η ελευθερία είναι πραγματική και απαλλαγμένη από πάθη και αδυναμίες.

Αν θέλουμε να φάμε, να φάμε! Αν θέλουμε να πιούμε, να πιούμε! Αλλά ποτέ να μην είμεθα εξαρτώμενοι του φαγητού ή του ποτού, στο οποίο καταφεύγουμε.   

Το «…οὐκ ἐγὼ ἐξουσιασθήσομαι ὑπό τινος…», μας τονίζει ο απόστολος πως οιανδήποτε πράξη μας, ακόμα και αδιάφορη, πρέπει να γίνεται με σωφροσύνη, αλλά και να ΜΗΝ γίνεται αν κινδυνεύουμε να υποδουλωθούμε. Από απλή εξάρτηση, ριζώνει μέσα μας, και τότε δύσκολα και κάποτε είναι και αδύνατο, να καταφέρουμε να την αποβάλουμε.

Από αφέντες και οικοδεσπότες, γινόμαστε δούλοι και «χοιροβοσκοί», όπως ο Άσωτος της παραβολής. Επέλεξε δήθεν το δρόμο της ελευθερίας και των ηδονών, αλλά στην ουσία είχε επιλέξει το δρόμο της υποδούλωσης και της στέρησης.

Ο απόστολος, σε άλλη επιστολή του προς του Γαλάτας (5,1), γίνεται σαφέστερος στο πως η «δουλεία Χριστού» είναι η πραγματική μας ελευθερία. «…Τῇ ἐλευθερίᾳ οὖν, ᾗ Χριστὸς ἡμᾶς ἠλευθέρωσε, στήκετε, καὶ μὴ πάλιν ζυγῷ δουλείας ἐνέχεσθε…» δηλ. Σταθείτε, λοιπόν, και μένετε στερεοί και ακλόνητοι εις την ελευθερία, με την οποίαν ο Χριστός μας ελευθέρωσε και μη βάζετε πάλι τον εαυτόν σας κάτω από τον ζυγό της δουλείας των τυπικών διατάξεων του Νόμου. Με άλλα λόγια, να παραμείνουμε καθαροί και ν’ αγωνιζόμαστε σταθερά απολαμβανόμενοι τη δωρεά της ελευθερίας που μας δόθηκε με το άγιο βάπτισμα.

Απόλυτη είναι η ελευθερία που προέρχεται από το Χριστό, η ελευθερία που είναι υποκείμενη στις εντολές του Θεού. Και εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε το εξής!!!

Δεν υπάρχει σύγκρουση ανάμεσα στην ελευθερία μας και στις εντολές του Θεού. Και αυτό συμβαίνει, γιατί ο Θείος Νόμος, ταυτίζεται πλήρως με τον εσωτερικό μας κόσμο, με το «είναι» μας, με τη συνείδησή μας και γενικά με τη ζωή μας. Έτσι λειτουργούμε και εργαζόμαστε συνειδητά, καθοδηγούμενοι και φωτισμένοι από τη Χάρη του Θεού που εργάζεται απαύστως για τη σωτηρία όλων.

Όλοι μας θέλουμε και ποθούμε να ζούμε ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς και χωρίς φραγμούς, χωρίς υπαγορεύσεις. Το ερώτημα όμως που δημιουργείται και που όλοι πρέπει ν’ απαντήσουμε είναι «…Είναι χρήσιμη μια τέτοια ανεξαρτησία;…»

Η απάντηση είναι ΟΧΙ! Είναι οι θεσμοί, οι αξίες, και οι υποχρεώσεις, που «άρχουν» και καθορίζουν το «ποιών» μας, και μπροστά στις ποικίλες υποχρεώσεις και δοκιμασίες, μας υπαγορεύουν ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες μας.

Πάνω απ’ όλα θα πρέπει να αιωρείται σε όλους η διδαχή του αποστολικού κηρύγματος, πως ως άνθρωποι έχουμε την ελευθερία και εξουσία να πράττουμε τα πάντα! Δεν μας συμφέρουν όμως όλα!

Βέβαια εύχομαι πως η αγάπη μας για το Θεό θα αναζωπυρωθεί με την βοήθειά Του, για να εφαρμοστεί και θεϊκός λόγος του αποστόλου «…Ἐλεύθερος γὰρ ὢν ἐκ πάντων πᾶσιν ἐμαυτὸν ἐδούλωσα, ἵνα τοὺς πλείονας κερδήσω·…» Α Κορ. (9,19) Δηλ. Είμαι ελεύθερος από όλους, χωρίς κανένα Κύριον επί του εαυτού μου, εν τούτοις έκαμα τον εαυτόν μου δούλο εις όλους, δια να κερδίσω στον Χριστό τους περισσοτέρους.

2. Ορθόδοξη Σεξουαλική Αγωγή



Ο απόστολος μέσα από την επιστολή του, μας παρουσιάζει και τη σεξουαλική αγωγή, πως πρέπει να διδάσκεται στο Σώμα του Χριστού, στο «σχολείο» της Εκκλησίας.
Το πρόβλημα κατά τον απόστολο αρχίζει από την κοιλιοδουλία, γιατί ο σαρκικές επαναστάσεις έχουν ως βασική αιτία την γαστριμαργία. Από αυτή γεννιέται το πάθος της πορνείας.[1]

«…Το σώμα του Χριστιανού δεν επλάσθη, δια να τρυφά και εκ της τρυφής να πίπτη εις την πορνείαν, αλλ' επλάσθη δια να ενωθή με τον Κύριον, Ος τις είναι η κεφαλή του…» (αγ. Νικόδημος Αγιορείτης).

Η νηστεία και η χαλιναγώγηση του σώματος, αυτό το στόχο έχουν, ν’ αποφευχθεί η θεοποίηση της κοιλιάς Φιλιπ (3,9), ώστε να εξουδετερωθούν τα σαρκικά πάθη που έχουν ως κύρια αιτία την ευζωία και κοιλιοδουλία.

Ο απ. Παύλος τονίζει πως το σώμα είναι δημιούργημα του Θεού και δεν πλάσθηκε για την πορνεία, αλλά για να θεωθεί μαζί με την ψυχή, που είναι άρρητα δεμένη μαζί του. Θ’ αναστηθεί μαζί με τη ψυχή για να ζήσει αιώνια και θα είναι ή στη δόξα του Θεού, ή στην αιώνια στέρησή της, που είναι κόλαση.

Το σώμα μας θεωρείται ναός αγίου Πνεύματος, γιατί δέχεται τη χάρη του Θεού, αφού πρώτα ο άνθρωπος καθαρθεί από τα πάθη. Η πορνεία εκτροχιάζει το σώμα μας αλλά και τον όλο άνθρωπο από τον αιώνιο προορισμό του.


Σ’ αυτούς που ισχυρίζονται πως το σώμα είναι δικό τους και θα κάνουν ότι θέλουν, ο απόστολος απαντά. «…Δεν είναι δικό σας τίποτε, συνεπώς ούτε και το σώμα σας. Δεν ανήκετε στον εαυτό σας. Όχι μόνο είμαστε δημιουργήματα του Θεού, αλλά ακόμα περισσότερο μας εξαγόρασε όλους ο Θεός με το ατίμητο τίμημα, με το Πανάγιο Αίμα Του…». Πάνω σ’ αυτό ο άγιος Νικόδημος προσθέτει πως «…είμαστε εξαγορασμένοι σκλάβοι…». Δεν είναι δικά μας τα μέλη του σώματός μας, αλλά του Χριστού.

Με το να πορνεύουμε, το σώμα μας και η ψυχή μας, περισσότερο από κάθε άλλη αμαρτία μολύνεται και ισοδυναμεί με αυτοκτονία. Καταλαβαίνεται τώρα γιατί ο απ. Παύλος φωνάζει «…Φεύγετε[2] την αμαρτία…» γιατί καμιά αμαρτία δεν μας κυνηγά περισσότερο όσο η πορνεία και συμπληρώνει επ’ αυτού ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης «…Όταν μορφή πορνική τοξεύη, νώτα διδόναι (=να τρέπεσαι σε φυγή)... Κατατοξεύει γαρ κατ' οφθαλμών η πορνεία, έστι δε των άλλων πονηρευμάτων φοβερώτερον…».






[1] Πορνεία ο απόστολος, αλλά και οι Πατέρες δεν εννοούν τη σαρκική σχέση με κάποια πόρνη, αλλά κάθε σχέση έξω από το θέλημα του Θεού, που είναι η δημιουργία οικογένειας. 
[2] Φεύγετε = τρέξετε να σωθείτε

Δεν υπάρχουν σχόλια: